Bok: ABC Bibelguide

Skrevet av Christen Christensen

Boktittel: ABC Bibelguide,
Forfatter: Mike Beaumont
Forlag: Bibelselskapet.

Mike Beaumont er pastor og underviser om Bibelen ved The King´s Centre i Oxford. Han har bidratt til NIV Thematic Study Bible, og har skrevet flere bøker om Bibelen og kristen tro for et allment publikum. ABC Bibelguide er nå oversatt til norsk ved Torbjørn Vike, og gitt ut av Bibelselskapet.

Boken gjør oss kjent med personer fra Bibelen, fokuserer på hovedtanker i den kristne troen og sentrale hendeler i bibelhistorien. Underveis prøver han hele tiden å gi nøkler til å forstå Bibelens mange ukjente sider, både med historiske og faglige innputt, men også med den hensikt å forklare hvordan den kristne troa kan henge sammen med disse gamle tekstene. Således er det ikke en ren fagbok, men en lærende og trosstyrkende bok. Dette ser jeg utelukkende som en styrke – fordi forfatteren på en god måte klarer å balansere mellom matnyttig faglighet og trosstyrkende perspektiver underveis

Hvert tema eller person dekkes av to sider, så når man blar om kommer to nye sider med et nytt tema. Dette gjør at boken er oversiktlig og lettlest. På disse dobbeltsidene er det flittig bruk av illustrasjoner, tabeller, bilder og kart som hjelper leseren til å visualisere. Ytterst på hver sidekant er det én tabell som viser hvor vi er i historien med årstall, og én tabell som viser hvilken bibelsk bok vi befinner oss i. Alle tekster i boken er delt opp i avsnitt med tydelige og fengende overskrifter som innbyr leseren. Designet minner om en oppslagsbok, med ”inforammer”, illustrasjoner og korte tekstavsnitt plassert om hverandre.

Alt i alt tror jeg denne boken med stor fordel kan benyttes i et ungdomsarbeid, og kan med fordel være en ”lærebok” for alle unge som går lederkurs eller liknende i en menighet. Den kan også brukes som utgangspunkt for en bibelgruppe – hvor den kan gi bakgrunnstoff og noen hovedtanker for det som skal leses og samtales om. ABC Bibelguide gir en grunnleggende innføring i Bibelens historie og hovedpersoner på en interessant og informativ måte som både er lærerik og matnyttig. Anbefales!