Anmeldelse: ”Bibel – hverdag – tweens”

Skrevet av Elise Frøyen

Boktittel: Litt Bibel, noe hverdag, helt tweens
Forfatter: Pia Sørgaard
Forlag: IKO-forlaget

”Bibel – hverdag – tweens” er en bokserie rettet mot aldersgruppen 9-13 år, og er skrevet av den danske forfatteren Pia Sørgaard og utgitt på IKO-Forlaget. Bøkene tar leseren med gjennom Bibelens mangfold av fortellinger, både GT og NT og ønsker samtidig å trekke linjer mellom disse og leserens liv og hverdag.

Til nå har bok 1 og 3 kommet ut på norsk:  ”1. Ordet som skapte” og ”3. Ordet i verden”. Slik det framkommer på omslaget og innledningen i bøkene, er dette en bokserie for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Det oppleves positivt at hver enkelt bok har en bruksanvisning helt i starten som skal hjelpe leseren til å se sammenhengene i bøkene, og hvorfor de er delt opp som de er. Hvert kapittel er delt opp i sju avsnitt, som er på én side hver.

Gjennnom disse bøkene blir leseren kjent med både den store fortellingen og den røde tråden som går gjennom Bibelen, samtidig som sentrale bibelske hendelser og fortellingsavsnitt får god plass. Her møter også leseren tolkninger og fakta om de ulike fortellingene, som blant annet hvordan det er mulig at skapelsen skjedde bare på seks dager. For hvert avsnitt er det også henvisning til selve bibelteksten slik at leseren selv kan oppdage og lese bibelfortellingene slik de står skrevet i Bibelen.

Likevel opplever undertegnede at denne bokserien ikke treffer helt blink i møte med målgruppen tweens. Årsaken til dette er blant annet et vanskelig språk. Avsnittene inneholder begreper og ord som selv undertegnede synes var vanskelig å få grep om. Bibelske ord og uttrykk blir forklart godt av forfatteren, men ellers mangler bøkene et hverdagslig og enkelt språk. I tillegg er det i flere steder brudd i teksten og mangel på en god flyt i de korte avsnittene.

På tross av dette har bokserien ”Bibel – hverdag – tweens” mye potensiale. Den kan fungere godt som ressursmateriell for de som arbeider med forkynnelse og aktiviteter for denne aldergruppen i menighet- og leirsammenheng.

Les mer om boka hos IKO-Forlaget.