Anmeldelse: Utvalgt

Skrevet av Christen Christensen

Boktittel: Utvalgt
Forfatter: Helga Samset
Forlag: Verbum forlag, 94 sider
Fotograf og illustratør: Ellen Lande Gossner

Utvalgt er en bok for ungdom over 15 år, skrevet av forteller Helga Samset, illustrert av Ellen Lande Gossner. Boken består av fortellingene til ulike bibelske personligheter fra både Det gamle og Det nye testamentet. Den er inndelt i 18 relativt korte kapitler etter karakterenes navn.

I Det gamle testamentet møter vi blant annet Adam og Abraham, men også mindre sentrale skikkelser som Lots datter og Mirjam får plass. Det nye testamentets fortelling formidles gjennom personene Johannes Døperen, Maria (Jesu mor) og Peter, og de får tre kapitler hver. Gjennom disse personenes fortelling får vi oppleve deres møte med evangeliets kjente og overordene historie på en ny måte; opplevelsen av Marias graviditet, Peters ulike møter med Jesus, Johannes på sin fars Sakarjas fang, og så videre.utvalgt_verbum_373

Helga Samset har her klart å gå inn i de ulike historiene i Bibelen og gitt de en ny og frisk vinkling gjennom en fritt fortalt øyenvitnefortelling fra karakterene i fortellingen. Det idylliske bildet mange av bibelfortellingene har knyttet til seg rives ned i tidvis brutale karakteristikker, og livsnære følelser og opplevelser. Særlig fortellingen om Lots datter har brent seg fast hos undertegnede. Det brutale i fortellingen understrekes når Lots datter beskriver følelsen av å høre sin far foreslå at hun og søsteren skal overgis til de fremmede mennene som nærmest bryter seg inn.

”La meg sende dem ut til dere, så kan dere gjøre med dem som dere lyster.”

Denne lesningen gir en ny vinkling til det idylliske preget mange av Bibelens fortellinger har. Utvalg klarer særlig godt å formidle hvordan Bibelen ikke bare inneholder glanshistorier, men realistiske fortellinger om en virkelighet som både kan være vakker og grusom.

De ulike fortellingene klarer også godt å formidle bokens hovedbudskap:

Hvordan livet blir vet ingen. Bare dette er sikkert: Det finnes ikke et menneske som ikke er utvalgt.

Utvalgt bæres av en god fortellerstemme som på en enkel måte klarer å gi liv til ulike karakterer i Bibelen. Det essensielle i bibelfortellingene formidles sammen med det virkelighetsnære, og ivaretar både det vakre i dem, og det vanskelige i dem. Illustratør Ellen Lande Gossner har også gitt boken et særdeles vakkert utseende, med gode bilder til tekstene. De understreker det menneskelige som jeg opplever at tekstene forsøker å formidle. Særlig godt liker jeg bildet knyttet til fortellingen om Abraham, hvor bakhodet til en gammel mann og et nyfødt barn står side om side. Begge tynne i håret.

abrahamgammelogungBokas styrke ligger i dets ærlige, røffe tekster som ikke pynter på det. Dette tror jeg fungerer godt i møte med ungdom. I tillegg åpner bokas illustrasjoner noen av tekstene på en veldig fin måte, og gir den et lettlest og innbydende uttrykk – noe som er viktig for at den faktisk blir lest.

Å bruke boka som grunnlag for å snakke om ulike bibelske personer med ungdom tror jeg kan fungere godt, og forfatteren har etter min mening klart å åpne noe nytt i tekstene samtidig som hun ikke lukker dem for andre tolkninger. Kanskje nettopp det å lese fortellingen om Abraham i Utvalgt og i Bibelen etter hverandre kan forløse noen spennende perspektiver i samtaler med ungdom?