Bok: Livet er ikke svart-hvitt

Skrevet av Christen Christensen

Livet er ikke svart-hvitt, 25 betraktninger om tro, tvil og alt det andre
Forfatter: Markus Leandersson

Forlag: IKO-Forlaget, 112 sider

Boken består av 25 korte, lettskrevne andakter eller betrakninger for ungdom. Forfatterens betraktninger spenner fra hva som er det viktigste i livet og til det å være seg selv. Det handler om bønnesvar, om teologiske kjernetemaer som dåp og nattverd, om selvfølelse, selvmord og om himmelen – en rekke ulike temaer som hele tiden knyttes til hverdagens tro og tvil. Det er en andaktsbok som har føttene godt planet på jorden, men samtidig med blikket rettet opp.

Språket er løsrevet fra de utvannede setningene og de klassiske uttrykkene – i stedet forteller forfatteren godt, nytt og nært om budskapet om en frelser midt i livet. En frelser, hvis kraft aldri blir utvannet eller tam. Historiene forfatteren bruker er originale, og de klarer å levendegjøre temaene hans. Det er også spennende at han forteller historier fra kirkehistorien, og fra den allmenne historien – og knytter dem til aktuelle temaer i dag.

Forfatteren har en stødig teologi, og fokuserer på det viktigste i livet og i troen. Ubetydelig utenomsnakk blir luket vekk, og de relativt korte betraktningene hans er lettleste, men likevel fylt med innhold. På slutten av hver betrakning er det et spørsmål til refleksjon, samt mange veldig fine bønner. Boken kan både leses alene, men også brukes som utgangspunkt for samtale i en cellegruppe/bibelgruppe e.l.

Jeg opplever at boken klarer å balansere mellom hverdagens og livets gråtoner, og det store og mystiske i troen, som dåp, nattverd og helliggjørelse. Det blir ikke ”åndelig svermeri”, samtidig blir det heller ikke bare ”hverdagsvisdom”. Troens storhet og mysterium, og hverdagens liv og utfordringer blir i boken smeltet i hverandre på en måte som blir relevant i hvert fall for hvordan mitt liv er, og kanskje mange andres også.

Jeg tror boken kommuniserer godt til ungdom, nettopp fordi den er troverdig, har et godt språk, er seriøs og tar livet og troen på alvor.