Bok: Ærlig – det gode, det vonde og alt det imellom

Skrevet av Maria Saxegaard

ÆRLIG – Det gode, det vonde – og alt det imellom
Forfatter: Tore Ørjasæter
Forlag: IKO-Forlag

Ærlig er en andaktsbok beregnet på ungdom, og da særlig kristen ungdom. Den tar opp temaer som tro, tvil, bønn, kjærlighet, glede, engstelse og sorg. Alt dette er temaer som berører spesielt denne gruppen, altså ungdom. Boka inneholder 22 tekster som alle er knyttet til bibeltekster og tar utgangspunkt i disse. Til hver tekst kommer det et par bønner som er skrevet av unge mennesker og det er også et bilde knyttet til hver tekst. Det er en veldig enkel, men fin måte å sette opp boka på, man kan selv velge om man vil lese den fra start til slutt, eller om man bare vil lese stykker av den. Boka er ikke spesielt lang, i underkant av hundre sider, inkludert bilder og illustrasjoner. Ærlig er skrevet for at ungdom skal kunne få inspirasjon og lettere kunne finne de svarene de trenger gjennom refleksjoner og bønn til bibeltekster.

Jeg er selv 15 år og jeg vil nok stemple meg selv som ”kristen ungdom”.  Dette stemplet er det ikke alltid like lett å ha og jeg har opp til flere ganger lett etter svar på mange ubesvarte spørsmål i Bibelen og andre bøker. Overraskende mange ganger har jeg funnet svar i bøker som denne. Men problemet til denne boka er at det finnes så fantastisk mange bøker som prøver å formidle disse svarene, og det er vanskelig å klare å skrive noe som skiller seg ut. Det vet jeg ikke helt om Ørjasæter har klart her. Han tar opp mange viktige emner som mange unge tenker på og jeg liker utvalget han har gjort, men han går ikke dypt nok. Han går ikke så langt under overflaten som jeg hadde håpet denne boka ville. Når man så vidt begynner å kjenne seg igjen i teksten og tror man har funnet det man leter etter, er teksten slutt og en ny begynner. Men han klarer å få stilt spørsmål ved ting, og klarer å få satt i gang en tankeprosess hos leseren. Jeg hadde bare håpet han ville hjelpe litt mer til med å finne fram til svarene. De enkelte tekstene hadde ikke tatt skade av å være litt lengre.

Noe jeg derimot likte veldig godt ved boka var bønnene. Det er sikkert en del unge som ikke vet helt hvordan man skal be, eller hva man kan be om. ”Er man et dårlig menneske hvis man bare ber om ting for deg selv? Er den beste bønnen en bønn om fred på jorda? Eller kan man være personlige og helt ærlige?” Det at man får lese hvordan helt vanlige ungdommer har uttrykt sine tanker og ønsker kan være til god inspirasjon til andre.

Sånn alt i alt vil jeg si at det er en helt grei bok. Innholdet er bra, men man kan lett få følelsen av at man har hørt det samme budskapet før. Jeg savner veldig det enestående ved en sånn bok, den er ikke unik nok. Men den hadde noen veldig bra sider ved seg, som bønnene, og jeg liker også måten hele boka er satt opp på. Ørjasæter vet hva han snakker om, men følelsen av at han holder litt tilbake er der.

Maria Saxegaard, skoleelev, 15 år.