Bok: Jesusveien – eksperimenter underveis

Skrevet av Jane Christin Siewartz Dahl

Boktittel: Jesusveien: eksperimenter underveis
Forfatter: Mark Scandrette

Mark Scandrette, hans familie og nærmeste venner, har engasjert seg i såkalte læringslaboratorier og treningsfellesskap, der de sammen forsøker å leve nærmere på det livet Jesus legger fram for oss i evangeliene. Sakte men sikkert har det bygget seg opp en bevegelse som ønsker å følge den såkalte Jesusveien, der de etter nøye studier og samtaler rundt bibeltekster kommer frem til ulike øvelser og utfordringer de kan gjøre som bringer Guds rike nærmere.

Boka er en blanding av bakgrunnen for denne bevegelsen, historier fra deres opplevelser på Jesusveien, og forslag og tips til de som ønsker å prøve å gå på Jesusveien selv. Bakerst i boka finner en et forslag til studieopplegg for grupper som er interessert i å danne et treningsfellesskap, og ressurser til de ulike samlingene.

Boka Jesusveien engasjerer. Den viser til radikale endringer i menneskers liv, som starter med små skritt. Den forteller om fellesskap som styrkes av å utfordre seg selv sammen med andre, og om tankevekkende hendelser.

Prosjektene varierer både i tidsspenn og fokus. Det kan være å fokusere på Jesu formaning om å ta vare på de svake i samfunnet, og invitere en av dagens utstøtte til middag, eller å fokusere på Jesus som bønneforbilde, og forplikte seg på stille bønn i 30 minutter hver dag over en lengre periode. Her er prosjekter som burde passe de fleste, uansett livssituasjon.

Boka er full av inspirerende tanker. Spørsmålet er om du er klar til å prøve deg på Jesusveien. Tør du bevege deg ut i ukjent farvann – og åpne deg for ny innsikt om deg selv og verden du lever i? Til tider kan forslagene virke ganske radikale; som å kvitte deg med halvparten av det du eier. Noe av det er ikke like lett å gjennomføre, og krav om å betale for å være med på prosjektene kan også virke noe spesielt. Allikevel er det noe ved boka som tiltaler, ønsket om å leve tettere på Jesus er godt. Dersom du ønsker å bli litt utfordret på din måte å leve livet på, og din måte å være en kristen på, er boka absolutt å anbefale, også uavhengig av om du velger å sette i gang ditt eget treningsfellesskap eller ikke.

For når sant skal sies, vekker boka i alle fall hos denne anmelderen litt dårlig samvittighet, fordi jeg ikke selv bare kaster meg på Jesusveien. Men forfatteren er nok klar over dette, for han understreker at dette er tidkrevende, og man skal ikke begi seg ut på noe uten å vite at man ønsker å fullføre, og har tid og kapasitet til å satse fullt på prosjektet. Med andre ord kan boka leses både av deg som søker inspirasjon, og deg som søker radikale endringer i livet.

Mer info om Jesusveien kan du også finne på http://www.jesusdojo.com