Bok: Tørsten gir lys – om åndelig lengsel og modning av Erling Rimehaug

Skrevet av Silje Holand

Erling Rimehaug:
Tørsten gir lys –
2007 Lunde forlag

For deg som er på Veien

Når du kommer til et punkt der ukentlige møter og daglige ritualer ikke er nok. Når du ikke klarer å slå deg til ro med å være der du er akkurat nå, i ditt liv som kristen. Når du erfarer at livet ditt handler om mer enn et stoppested før himmelen, men om å være på en vandring gjennom livet, til stadig nye mål og dybder. Da er denne boka noe for deg.

Jeg ble kjent med erfaringene til Erling Rimehaug, kommentarredaktør i avisen Vårt Land, på et seminar på Skjærgårdsfestivalen i sommer, hvor han snakket rundt temaet ”Når Gud blir borte”, som han også har utgitt bok om. Det ble et vendepunkt i mitt liv, og kort tid etter jeg kom hjem fra festivalen, sørget jeg for å kjøpe både boka han snakket fra på festivalen, og hans nyeste bok, Tørsten gir lys – om åndelig lengsel og modning.
Erling har hjulpet meg å sette ord på erfaringer jeg selv har gjort meg, og som jeg tror mange andre også opplever. Nettopp derfor, – fordi jeg tror denne boka kan ha mye å gi til dem det gjelder, vil jeg anmelde denne boka.

Boka tar oss med inn i en reise som noen kristne opplever i sitt liv. Forfatteren beskriver det som et tre i de ulike årstidene. Først kommer ofte våren med forventning, glede og liv. Og mange kristne blir i denne fasen. Men noen av oss opplever å bli tatt inn i en høst og vinter, hvor bladene visner og faller av, og mørke og kulde omringer oss. Gud kan føles milevis borte, følelser er ikke lenger tilstede. Alt føles tomt og meningsløst. Bønn og bibellesing føles umulig. Johannes av Korset, som forfatteren refererer ofte til, kalte denne perioden for sjelens mørke natt. Langsomt utvikler vi oss i denne natten, og det kommer frukt fra det som har skjedd der, i mørket, hvor vi følte at vi ikke hadde noe kontroll. Og kanskje er det nettopp det som er meningen. At vi mister kontrollen, slik at Gud kan få gjøre sitt arbeid.

Jeg kunne egentlig sitert hele boka, som også blir sagt i en annen omtale. Den er utrolig god, og det er en slik bok hvor du flere ganger opplever at: ”ja! sånn er det! nettopp sånn!” Det er som om forfatteren klarer å sette ord på ens eget kaos og erfaringer som bare har vært der, men som nå blir forklart og satt i et lys som gir åpenbaring og mening.
Og ikke minst; denne boka gir deg en opplevelse av at du ikke er alene på Veien. Det er flere som går gjennom denne reisen, og som forstår hvordan du har hatt/har det.
Det er en oversiktlig bok som er behagelig å lese, og jeg vet av egen erfaring at den kan bli tatt fram igjen flere ganger, fordi den handler om prosesser noen av oss opplever igjen og igjen, og når man er nettopp i den spesielle delen på reisen, så kan boka gi trøst og lys.

Boka er for deg som hele tiden drives av en lengsel etter mer av Gud, uansett om omstendighetene rundt deg er blikkstille eller som en veldig storm. Du vil nærmere, dypere, – og du innser mer og mer at eget strev ikke kan ta deg dit. Bare en lengsel om at Gud vil føre deg dit. Hvis du kjenner deg igjen i denne lengselen langs Veien, så er dette en bok du bør investere i!