Bok: En utrolig bra bok for unge folk

Skrevet av Maria Saxegaard

Boktittel: En utrolig bra bok for unge folk
Forfatter: Andreas Gravdal

Forfatter Andreas Gravdal tar opp viktige temaer på en kort og enkel måte i en like kort og enkel bok. Gravdal, som mange for øvrig kanskje kjenner fra ungdomsnettverket Andreas & laget, har et veldig muntlig språk og skriver på en måte som gjør at det er lett for leseren å kunne kjenne seg igjen og å sette seg inn i det han skriver. Tommel opp for det!Førsteinntrykket av boken var bra. Og det kan grafisk designer Gaute Hatlem ta mye av æren for. Uten han ville boken vært halvparten så lang og noe mindre meningsfull. Men det skal sies at han drar det for langt, det blir for mange effekter og til tider mer bilder enn tekst, noe som gjør oppsettet noe rotete og gir et inntrykk av at han prøver for mye. Visualiseringen blir overtydelig og til tider banal.Innledningsvis advarer forfatteren om at han kommer til å utfordre og også provosere leseren, noe han klarer. På flere områder tar han tak i selvbildet til ungdom og ber dem se seg selv godt inn i øynene for å se hvem man egentlig er, og ikke minst hvem man ønsker å være. I flere av kapitlene, som merkelapper og hvordan sette seg mål, følger det aktiviteter hvor leseren selv må ta stilling til teksten og man har muligheten til å skrive ned tanker, noe som skaper handling og hindrer passivitet. Dette er en utrolig fin vri på en i utgangspunktet enkel tekst, som plutselig får mer mening.

Kapitlet 100% er det som imponerer mest, her sammenligner forfatteren mennesket med en 500-lapp. Seddelen er ikke mindre verdt om den er slitt og stygg enn om den er strøken og pen; verdien er den sammen. Uansett. Sånn er det også med oss mennesker sier Gravdal. Dette er ikke en sammenligning jeg har hørt tusen ganger før, og her lar jeg meg rive med. Det eneste er at jeg kunne ønske han kunne snakket litt mer om de emnene han tar opp, det går ofte litt fort i svingene og vi er over på noe nytt før jeg føler vi har begynt.

Men som helhet er ikke dette mer enn en OK bok. Jeg sitter med en irriterende følelse av at forfatteren prøver litt for hardt, både ved unødvendig mye bruk av design og overdrevent muntlig språk. Flere steder bygger teksten opp mot et høydepunkt, men forfatteren gir seg rett før toppen. Leseren rekker akkurat å kjenne seg igjen, så glipper det. Det får meg til å tvile på om de som har det problemet som blir tatt opp eller som virkelig trenger et råd klarer å se selve løsningen.

Boken har noen veldig gode og originale momenter, men for det meste er det emner og tema vi har hørt før. Forfatteren er derimot meget engasjert og jeg tviler ikke ett sekund på at han vet hva han snakker om. Han kommer med konkrete tips og utfordringer og han har en lett humor som ikke er til å misforstå. Passer bra til de som trenger en liten oppmuntring og tankevekker i hverdagen, og det er nok mange av de der ute.