Anmeldelse av «Røff guide til Bibelen» –

Skrevet av Tom Arne Møllerbråten

Boktittel: Røff guide til Bibelen
Forfatter: Alf Kjetil Walgermo

God innsikt i en stor fortelling

Jeg liker å gå på kunstmuseer, men jeg er ingen ekspert på kunst. Å stå i inngangshallen til et stort museum kan ta litt pusten fra en. Hvor i all verden skal en begynne? Og hvordan skal jeg klare å finne de mest betydningsfulle maleriene blant alle disse som er utstilt? Så sant det finnes, betaler jeg gjerne noen kroner for å få en oversikt, en guidebok eller en audioguide. Da kan jeg konsentrere meg om det viktigste, så kan jeg heller komme tilbake igjen en annen gang for å se på noe av det andre. Jeg er en stor tilhenger av å bli guidet når jeg selv mangler oversikt.

Jeg nøler ikke med å si at Bibelen er en stor og vanskelig bok. Den er viktig, antakelig verdens viktigste bok, men lettskrevet og godt strukturert er den ikke. Det vet alle som en eller annen gang har forsøkt å lese den som én sammenhengende bok. Det går godt en stund, men så kommer det forvirrende partier, tunge partier, rare partier, og ikke minst, gjentakelser. Plutselig får du en følelse av at du har lest om dette før, og det har du jo, og da er det lett å gi opp.

Derfor anbefaler jeg sjelden noen å lese Bibelen fra perm til perm. Røff guide til Bibelen derimot, selv om den også er blitt en stor bok med vel 350 sider, bør leses fra perm til perm. Gjør man det, er man mye mer rustet til å lese den egentlige Bibelen på en måte som gir langt større utbytte etterpå. Å ha fått litt hjelp til å se etter det viktigste først, er en uvurderlig hjelp i møte med fremmede tekster. Vårt Land-redaktør Alf Kjetil Walgermo har skrevet en guide til Bibelen som fortjener all den ros den allerede har fått, for denne boken kan fort bli en klassiker. Walgermo skriver både innsiktsfullt og vakkert. Hans nynorske språk og gode formuleringer er en perle i seg selv.

Røff guide til Bibelen går gjennom hver eneste bok i Bibelen, inkludert de gammeltestamentlige apokryfene, og gir et kort sammendrag av det viktigste innholdet og trekker ut noen sentrale temaer og tråder. Jeg setter særlig pris på Walgermos evne til å gi den lille ekstra informasjonen man trenger for å forstå teksten i sitt historiske miljø og i sin tekstlige sammenheng (eller kontekst, som det heter). Mange bibelgrupper har nok erfart at de mangler den historiske nøkkelen når de står fast i en tekst. I denne boken er det gitt mange slike nøkler.

Nå er det ikke slik at alle er enige om hvordan Bibelen skal tolkes, tvert imot. Det er uenighet om nesten alt i Bibelen. Alt kan diskuteres og alt blir diskutert. Har det faktisk skjedd slik det står, eller er det fiksjon? Hva betyr det som sies her? Hvorfor skjedde dette? Innenfor bibelforskningen finnes alle standpunkter. Når Walgermo gjengir forskningen, legger han ikke skjul på noe av denne uenigheten, og på den måten blir det også en guide inn i deler av bibelforskningen. En styrke ved boken, etter min mening. Slik jeg forstår Walgermo, legger han seg ofte selv på en slags moderat historisk-kritisk linje, og det er ikke spesielt kontroversielt i norsk sammenheng.

Når Walgermo leser sin Bibel, ser han både alvor og humor. Det er gøy å lese hans små skråblikk på komiske situasjoner, for de finnes. Dette skaper små lufterom i teksten. Det samme gjør hans avstikkere til språk, litteratur og kunst der tekstene har satt spor i vår kultur. Jeg får lyst til å se bildene og lese bøkene han viser til, og det er et godt tegn.

Når hele Bibelen skal kommenteres i én bok, vil det selvsagt gå på bekostning av dybden. Det er ikke mulig å få med alt, noe må bare nevnes, andre ting på utelates. Når det er sagt, er jeg likevel så imponert over alt som har fått plass. Walgermo er en god leser, en god lytter og en god skribent. Derfor blir dette en meget god introduksjon til bibeltekstene, og forhåpentligvis bare en appetittvekker til videre studium.